01-01-2016, Saat: 23:34
Fren Nedir?
Sözlükte Fren Nedir?
1) Hareket durumundaki mekanik bir sistemi veya aracı yavaşlatmak, durdurmak veya tespit etmekte kullanılan düzenek.
2)Bu düzeneğin komuta pedalı.
Frenlerin Çalışma Mantığı Nedir?
Frenleri hareket durumunda bir aracın (hareket) enerjisini, biri hareketsiz, öbürü dönen tekerleğe bağlı iki ayrı organın sürtüşmesi sonucu tutar. Kampanalı fren‘de hareketsiz kesim, iki segmanın üstündeki sürtünme balatalarından oluşur. Baltalar, bir dişlinin etkisiyle hareketsiz bir doğrunun çevresinde dönebilir ve tekerlekle birlikte dönen silindir biçimli bir kampanaya sürtünür. Segmanların, tablasından bağımsız serbest bir eksene takılı olduğu, kendi kendine sıkışan frenler daha kullanışlıdır. Bunlarda, segmanlar birbirine, küçük bir biyel koluyla bağlıdır. ve birinci segman, kendine sıkışırken bu biyele dayanarak, gene kendine sıkışan ikinci segmanı iter. Diskli fren‘de hareketli kesim, tekerleğe bağlı bir disktir. Hareketsiz kesimse, baltalarla donatılmış pistonlu bir etriyeden (üzengi) oluşan bir düzenektir; hidrolik komutla dönen disk sıkıştırılır. Sıkışma diskin yalnız bir yüzünde gerçekleşiyorsa, frenleyici pistonun hareketine karşı denge kurabilmek ve diskin dönme eksenine paralel hareket etmesini sağlamak amacıyla, disk belli bir ara boşluğu bırakılarak yerine takılır. Tersine, sıkışma diskin iki yüzünde de gerçekleşiyorsa, bu düzen kaldırılıp etriye şasiye sıkıca tutturulur.
Diskli ve Kampana Fren Arasındaki Fark Nedir?
Diskli frenin kampanalı frene oranla birçok üstünlüğü vardır.
1) Daha iyi soğur.
2) Balatalardaki aşınma düzenlidir.
3) Organlarında biçim bozulması olmaz.
4) Hafiftir ve daha çabuk harekete geçirilir.
Diskli ve Kampana Frenleri Arasındaki Farklar
Buna karşılık, fren pedalına daha büyük güçle basmak ister ve ilke olarak, bir servofren kullanılmasını gerektirir. Her iki fren türündede hidrolik komut uygulanır. Pedal üstündeki basıncın aktarıldığı ana silindir, bu basıncı, dört tekerlekteki silindirlere eşit olarak dağıtır. Güvenlik önlemi olarak, ön tekerleklerdeki frenlerin arka frenlerden bağımsızlığını sağlayan çift devreli bir düzen uygulanır. Birinci devrenin arızalanması durumunda basınç, otomatik olarak, devresi sağlam olan tekerleğe aktarılır.