11-02-2019, Saat: 12:53
(10-02-2019, Saat: 13:44)pitmer yazdı:(08-02-2019, Saat: 01:03)SercanEmre yazdı: Merhabalar,
Bakım fiyatı; motor yağı ve filtrelerin değişimleri, bujilerin değişimi, şanzıman yağı değişimi için servis 2350TL fiyat verdi. Ben, tüm yağlar motul olmasına rağmen 1120TLye yaptırdım.
Araç kullanma kılavuzunda fotoğrafta göreceğiniz üzere 100000km veya 2 yıl olarak belirtiliyor şanzıman yağı değişim periyoduna. Hassas bir parça olduğu için bir çok servis yanaşmıyor. Yanlış bir uygulama ama bu da maalesef ülkemizdeki ustalık kalitesinin ne denli kötü olduğunu iyi usta bulmanın ne kadar zor olduğunu gösteriyor. Her yağın bir ömrü vardır. 5 yıl değişmezseniz şanzımana bişi olmaz garanti bitmiş olur servisin ve üreticinin/distribütörün umurunda olmayız. Bundan sonra oluşacak arızalarda ise maalesef kaderimizle başbaşa kalmış oluruz.
Motul yağ kullanmamin sebebi gerçekten kaliteli olduğundandır. Bildiğiniz üzere hareketli parça aşınmalarının neredeyse %90'ı yağ sogukken gerçekleşir. Hemen hemen aynı viskozite değerlerine sahip Motul ve başka marka yağı takriben 10 dereceye veya 0 dereceye kadar soğutup birer damla alarak akışkanlığına bakıldığında Motul markasının ne denli başarılı olduğunu görebilirsiniz. Bu sebeple ben litre başına 10-15lira hatta bazı markalara göre 30lira pahalı olmasına rağmen Motulü tercih ettim.
Motul Multi ATF'nin teknik dosyasında hâlen AW-1 spesifikasyon onayı yok. Bir de üreticinin tavsiye ettiği Tutela GI VI da beyan edilen viskozite değeri 5.5 cSt Multi ATFde 7.6, ATF 6da 6.1 olduğundan tavsiye edilene daha yakın olduğu için ve Multi ATFde AW-1 onayı olmadığı için ATF 6 yı tercih ettim. Motul ATF 6 haricinde bizim araçlarımızda kullanılabilecek AW-1 spesifikasyonunu karşılayan yağlara örnek verecek olursak: Tutela GI/VI (üreticinin tavsiye ettiği yağdır ama piyasada yok.), Castrol transmax dex6, liquimoly toptec 1800 vb.
Değişime gelecek olursak, Fiat/Tofaş'ın servis elemanlarına verdiği UYGULAMASIZ (esas sorun burada) eğitimde şöyle der;
-Şanzıman yağı değişim prosedürü-
0010T44 - OTOMATİK VİTES KUTUSU YAĞI - DEĞİŞTİRİLMESİ
- Aracı lifte alınız.
İşlem 7055B54 MOTOR KARTER MUHAFAZASI - SÖK -TAK.
1. Otomatik vites yağ seviye kontrol alt tapasını O-Ring ile birlikte komple sökünüz.2. Otomatik vites yağ boşaltma tapasını contasıyla birlikte komple sökünüz.
Dışarı çıkan vites kutusu yağını uygun bir kapta toplayınız.
Boşaltılan yağ yeniden kullanılamaz.
- Otomatik vites yağ boşaltma tapasını contasıyla birlikte komple takıp verilen değere göre torklayınız.
ELEMAN (PARÇA) TESPIT Ø DEĞER (DANM) GEÇERLILIK
Otomatik vites yağ boşaltma tapası - - 5.5 1.6 E-torQ
- Otomatik vites yağ seviye kontrol alt tapasını yeni O-ring ile birlikte torklamaksızın sıkınız.1. Otomatik vites yağ dolum tapasını söküp çıkartınız.
- Yağ doldurma deliğinden boşaltılandan 200gr fazla olmak üzere yağ koyunuz.
ELEMAN (PARÇA) TÜR ADI SINIFLANDIRMA MIKTAR GEÇERLILIK
OTOMATİK VİTES Yağ [l] TUTELA TRANSMISSION GI/VI (Contractual Technical Reference N. F336.G05) ATF AW-1 FIAT 9.55550-AV2 6.2 1.6 E-torQ
-Otomatik vites kutusu yağ dolum tapasını verilen değere göre torklayınız.
ELEMAN (PARÇA) TESPIT Ø DEĞER (DANM) GEÇERLILIK
Otomatik vites yağ dolum tapası - - 2.4 ÷ 5.5 1.6 E-torQ
- Otomatik vites kutusu yağ seviyesini tarif edilen şekilde kontrol ediniz:
İşlem 0010T45 OTOMATIK VITES KUTUSU YAĞI -SEVIYE KONTROLÜ VEYA TAMAMLAMA
Benim yaptığım işleme gelecek olursak;
Şanzıman alt tapa söküldü yağ aktı yaklaşık 5lt tapadan döküldü ilk dolum yağı 6.2lt olduğu için bakım prosedüründe yazdığı gibi basınçlı makine filan kullanmadan 5lt yağ ekledik ancak üst dolum tapasını sökmek için elimiz sığmayınca aküyü sökmek yerine boşaltım tapasindan bastık.
PRA-LX1 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Merhabalar Sercan bey cevabınız için teşekkürler, Bende Fiat servislerinden artık vaz geçtim, MOPAR malzemeler alarak bakımlarını kendim servisten daha kaliteli yapıyorum. Pek çok kişi farkında değil ama Fiat yetkili servisleri OPAR yerli üretimi ürünler kullanarak bakım yapıyor bu ürünlerin kalitesi piyasa ürünlerinden yüksek ancak dünya ölçeğinde ürünler olmadığına ve aldıkları servis ücretine bakarak kazıklandığımı düşünüyorum ayrıca serviste MOPAR ürünlerle bakım yaptırmak isteyince fiyatlar ekstra iki katına yaklaşıyor örnek sadece ön fren balatalarının MOPAR ürünle değişimine 750 tl istediler.
Servislerde Şanzıman yağ değişim peridoyu aklımda 60k kalmış doğrusunun 100k olduğunu tablodan farkına vardım.
Ben yağ değişimini, Egea kullanım kitapçığında orjınal ürün olarak TUTELA TRANSMISSION GI/VI yağını belirttiği için ve bu yağın şartını kaşılayan Motul Multi ATF ile yapacaktım ancak sizin orjinal ürün TUTELA TRANSMISSION GI/VI (5.5cst) ile Motul Multi ATF (7.2cst) viskosote farkı uyarınızı dikkate aldım. Birbirinin spefikasyonunu karşılayan yağlardaki, bu derecede yüksek viskosite farkının olması ilginç geldi ve araştırmam sonucunda yabancı forumlarda da TF-serisi Aisin kullanıcılarında kafa karışıklığı olduğunu fark ettim. Bu karışıklığın başlıca sebebi TF-80SC şanzımanında T-TV (AW-1) yağı öneriliyor, fakat 2010 yılından sonra yeni jenerasyon nispeten daha düşük viskositeye sahip ATF-WS spefikasyonu yağlar, yakıt emisyonunu düşürmek için servisler tarafından önerilmeye başlanıyor. Egea e-torq da Aisin TF-72SC şanzımanı kullanılmakta ve TF-80SC yapısını kullanan daha güncel düşük torklu bir şanzıman olması sebebiyle şanzımanı kullanan PSA gurubu, MİNİ, Chrysler ve Fiat araçlarında fabrika dolum yağlarını kendi tedarikçilerinden temin edip (ürettirip) kullandıkları vıskositeye göre şanzıman ayarlarını yapmaktadırlar. Fiat orjinal ürün olarak TUTELA TRANSMISSION GI/VI yağını tavsiye ediyor ve bu yağda düşük viskositeli bir yağ. Chrysler ve Fiat ortak olduklardı (ikisininde orjinal ürün tedarikcileri MOPAR dır) için Chryslerde Jeep regande de bu şanzımanı kullanmakta ve MOPAR 68218925GA fabrika dolumu yağını kullanmakta, bu yağı SHELL' e ürettirmekte ve üretim adı SHELL ATF L-12108 dır. Lafı çok uzattım işin özü düşük viskositeli MOPAR 68218925GA ile ATF WS spefikasyonlarını karşıladığı için ve Fiat e-torq da ilk dolum yağı olarak düşük viskositeli TUTELA TRANSMISSION GI/VI kullandığı için Motul ATF IV (6.1cst) yağı daha doğru bir yağ olduğuna kanaat getirdim ve bende Motul ATF IV kullanacağım.
Şanzıman alt tapası iki kademeli üst üste mi acılıyor, benim tahminim önce ilk tapayı acıyoruz bu tapa açılınca çok az bir yağ gelmeli daha sonra aynı yerde daha geniş bir tapa olmalı ve bu tapa 8-10 cm kadar içeri doğru boru gibi olduğunu tahmin ediyorum Sercan bey tapalar anlattığım gib mi? yoksa tek tapmadan mı oluşuyor. Aracınızda yağ değişimi sonrası farklık hissetiniz mi?
Şanzıman boşaltım tapası tam anlattığınız şekilde.
Yağ konusunda da dediğim gibi Multi ATFde AW-1 onayı yok. Yabancı ve yerli sayfalarda onaylıymış gibi satılıyor ancak resmi sitede AW-1 yazmıyor. Motul Fransa ve Liqui Moly Almanya merkezleri ile de mailleştim aklıma en yatanı Motul ATF 6 oldu. Mopar yağları dünyadaki en başarılı yağlardan biri. Shell üretimi olduğunu bilmiyordum ama o kalitedeki bir yağı üretebilecek dünyada 3-4 marka vardır en fazla. Bir de ENEOS ECO ATF var 5.7 cSt belirtmiş. Tüm yeni aisin-warner şanzımanları ile uyumludur diye de belirtilmiş. Ancak Eneos attığım maile cevap vermediği için almayı düşünmedim
Şanzıman geçişleri gayet yumuşadı. Kompresör devreye girip 3500-4000 devirde özellikle 2den 3e geçerken ileri salınım hareketi çok azaldı. Kısacası memnunum şimdilik.