Karşılaştırma yaparken önerim araçların biraz da aşağıdaki konuları ile ilgilenmeniz; şayet bilginiz yeterse,
Burulma dirençlerini, rijitliklerini, çift kütle volant olup olmadıklarını, motor ve şanzuman takoz hidrolik olup olmadığını ve süspansiyon sistemi yada kullanılan malzemeleri, aerodonimak yapılarını karşılaştırın. Bunlar konforu direk etkileyen ayrıca aracın araç olmasını sağlayan unsurlardır. Ayrıca yol tutuşu direk etkileyen konu burulma direnci ve rijitliktir.
Bugün sadece D segmentinde kullanılan hidrolik takozların bu araçta kullanılması yada çift kütle volan kullanılması bu segmet araçta görülmemiş, kaliteyi arttıran bir unusurdur.
Bir diğer konuda çarpışma testi ile ilgili ki, yazma tarzınızdan en ufak bir bilgi sahibi olmadığınız direk anlaşılıyor.
Şöyleki;
5 yıldız otomobilin çarpışma sırasında çok iyi koruma sağladığı ve ayrıca çarpışma engelleme sistemleri ile donatıldığı anlamına geliyor. Bu yüzden kendiliğinden fren yapabilen, şerit takip yardımcısı ya da kör nokta uyarı sistemi ile donatılmış bir otomobil 5 yıldız almak için öne geçiyor. Yani 5 yıldız alan bir otomobil kaza sırasında koruma (pasif güvenlik) sağlayan donanımlar kadar, kazayı önleyici sistemlere (aktif güvenlik) de sahip. Bunlar olmadan 5 yıldız gelmiyor. 4 yıldız ise aracın çarpışma sırasında çok iyi performans gösterdiğini belirtiyor, bu araçta aynı zamanda çarpışma önleyici aktif güvenlik sistemleri de bulunuyor olabilir. 3 yıldız ise otomobilin yolcularını koruma konusunda iyi olduğunu, ancak çarpışma sırasında ve yayalara karşı genel koruma sağlamadığını ve daha önemlisi yukarıda bahsedilen çarpışmayı önlemeye yönelik aktif güvenlik sistemlerinin bulunmadığı anlamına geliyor. 2 yıldız ve 1 yıldız ise daha zayıf çarpışma güvenliğini ifade ediyor.
Euro NCAP’in yaptığı değerlendirmeler üreticiler için daha güvenli otomobiller üretme yolunda teşvik edici ve zorlayıcı oldu; üreticiler arasında rekabet yarattı, üreticiler reklam kampanyalarında otomobillerin güvenilirliğini göstermek için test sonuçlarını kullanır oldular. Otomobiller daha güvenli hale geldikçe ise Euro NCAP standartları yükseltti, test şartları ağırlaştı ve kapsam genişledi. Buna göre yıldızların karşılıkları da değişti. Bu yüzden farklı yıllarda değerlendirilen aynı segment 2 otomobilin yıldızlarını karşılaştırmak sağlıklı olmayabilir. Yine bu nedenle örnek olarak 2012 yılında 5 yıldız almış bir otomobil 2016 yılında 4 yıldız almış bir otomobilden daha az güvenli olabilir.
Fiat Egea (Avrupa pazarındaki ismi ile Fiat Tipo) da bu 2 farklı teste tabi tutulmuş. Standart donanımlı Egea 3 yıldız alırken, opsiyonel güvenlik donanımlarıyla safety pack versiyon Egea 4 yıldıza ulaşmış. Egea yetişkin yolcu koruma için yapılan (yukarıda açıkladığımız) 5 çarpışma testinden 31.3 puan almış bu da %82 yapıyor (31.3 / 38) ve 5 yıldız elde ediyor. C segmentindeki Nissan Pulsar’ın 32 puan (2014), Opel Astra’nın 32.9 puan (2015), Ford Focus’un 33.1 puan (2012), Volkswagen Jetta’nın 33.7 puan (2011), Mazda 3’ün 33.8 puan (2013), Toyota Corolla’nın 34 puan (2013) aldığı bu testlerden Egea 31.3 puan almış.
Egea’ya benzer fiyat politikası ile satılan low cost modellerden Dacia Logan 21.9 puan alabilmiş (2014), Peugeot 301 27.3 puan alabilmiş (2014), aynı şasiyi kullanan Citroen C-Elysee de 27.3 puan elde etmiş (2014).
Çarpışma güvenliği konusunda Fiat Egea, kıyaslandığı low cost sedanlara değil, C segmentinin pahalı otomobillerine denk bir otomobil. Egea yanal çarpma testinde ve B sütununa darbe aldığı direk testinde 16 yani tam puan almış. Önden %40 temas ile gerçekleşen “offset” çarpışmalarda da otomobil çok iyi, 8 üzerinden 7 puan almış. Tam önden tam genişlik ile gerçekleşen “full overlap” çarpışmalarda ise sürücünün ve yolcunun göğüs bölgesinde yeterli korumaya ulaşamamış, buradan da birkaç puan gitmiş, 8 üzerinden 6 almış, bu olmasa otomobil yolcu güvenliğinde diğer C segmenti araçların önünde geçecekti. Şehir içerisinde otomatik fren yapan bir sistemi olmadığından da 3 puan daha gitmiş.
Peki Egea 3 yıldızda kalırken alamadığı 2 yıldızı nerede kaybediyor:
Egea çocuk yolcu güvenliğinde ve yaya güvenliğinde puan kaybetmiş. 6 yaşındaki çocuğu temsil eden dummy mankenin göğüs bölgesinde koruma zayıf kalmış (yetişkin korumada olduğu gibi). Egea ayrıca ön yolcu koltuğunda ISOFIX ve i-size çocuk koltuğu bağlantısı bulunmadığı için de puan kaybetmiş. Yaya güvenliğinde ise yumuşak tampondan çok iyi puan alırken, kaputun kenar bölgelerinden puanlar kaybetmiş. Güvenlik için yardımcı elektronik sistemleri olmadığından da en kötü sonuçlar asistan sistemlerden gelmiş, sadece 3 puan alabilmiş; burada Egea’ya puan kazandıran tek donanım emniyet kemerini hatırlatan uyarı ışığının ve ikaz sesinin standart olması, ancak şerit takip asistanı gibi donanımları olmadığından puan kaybetmiş (Egea’nın bu elektronik donanımları taşıyan safety pack versiyonu bu sayede 4 yıldız almış)
Kısaca, Egea, karoserinin ve platformunun darbe dayanımı / darbe emiciliği ve pasif güvenlik donanımları ile C segmentinin en iyilerinden geride değil, hatta çok iyi durumda. Ancak otomobil, güvenliğe hizmet eden elektronik yardımcısı sistemleri eksik olduğu için ve yayalara zarar veren kaput tasarımı nedeniyle 3 yıldızda kalmış. Bu elektronik donanımların Egea’da neden bulunmadığını da otomobil için talep edilen fiyat açıklıyor. Çocuk koltuğu montajı ve yayalar için kaput üzerinde yapılabilecek geliştirmeler ise maliyetlere ve fiyat politikasına takılabilir.
Bunların referans değerleri yol göstericidir. Yoksa sizin hissiniz bir ölçüm yada referans değeri için pekte bilimsel olmuyor!!!!
Bu otomobil Fiat’ın kullanışlılığı yüksek, konfor zayıflıkları olmayan bilakis bazı noktalarda D segmentin de görülen detayların olduğu yer yer de ucuza kaçan plastik aksamın olduğu, mantıklı, ama aynı zamanda uygun fiyatlı ve kullanım maliyetleri düşük otomobil yaratma stratejisinin ürünü. Fiyat/fayda endeksine göre bunu çok iyi yaptığı da ortadır ki 2 senedir gelen birincilik bunun sonucudur.
Sonuç olarak size önerim bilgi sahibi olmadan fikir sahibi olmayın!!!